BuddiesTrip MOTS

going for travel with longtimenosee friends is very rare for me.
slalu aku travel sorg2, with siblings, with besties, dan juga farihah.

basically untuk menjadikan sesuatu trip itu bermanfaat, balik tu aku akan sort out apa yg aku 'dapat' dari sesuatu trip tu.
as for travel sorg2 gi kelas masa belajar, i met some people on road and making friends, observed that how they treated each other, muka letih, berkerut kepala mikir, some of them enjoyed it mcm aku. aku enjoy je.hehe. so tak terasa penat tu. alaaah, penat tara mana sgt since ko bejalan ke sana ke mari happy2 je lebih dari blaja.haha.

ok, aku nak share pasal KK Trip.
bila bjalan luar kawasan kediaman dan kawasan kerja ni, we would much appreciate our daily life.
perjalanan ke KK from the view yg pening-pening lalat tu i can feel that how much i should thank Allah for being living kat kg aku, which is Islam is quite strong juga lah. sana sini kat area situ ada church. sblh masjid pun ade church to serve that majoriti situ bukan muslim.
nak cari kdai muslim pun kena round dua tiga kali.
anjing merata2, mcm kucing yg biasa berkeliaran.
on the road to Ranau dan Kundasang, Sinalau Bakas dijual mcm org jual ayam kat kg.
mungkin sbb ramai sgt org beragama dia, jadi openness kat sana tak jadi hal.
aku kaget sbb itu pun Malaysia.
ye la, mana je aku pnah sampai luar Malaysia selain Spore.
this trip melengkapkan jajahan aku di negara Malaysia terchinta ni.









ttiba teringat cerita Ramlee Awang Murshid.
kan cerita dia byk scenery belah2 Borneo.
Tombirou misalnya. seram kejap.

melihat Gunung Kinabalu, dilitupi awan pagi, dan perbukitan yang disinari matahari dan awan berarak slow motion, memberi kagum lantas menyentak hati mensyukuri nikmat Allah dengan dizahirkan dengan ucapan Subhanallah, Engkau Maha Agung.

syukur kerana telah membawa aku ke sana, di sepanjang umur hayat ini, dapat merasa.
to be honest, ini baru setapak keluar dari zon biasa. keluar tanpa urusan kerja. relief.
mungkin inilah yang Allah suruh kira merantau melihat keindahan alam ciptaanNya.

ia sama dengan nature yg aku pernah lihat di Tanah Aina dengan keindahan alam yang belum tercemar, atau ditakluk rakus oleh tangan-tangan manusia.
juga keindahan bak paradise di Rainbow Waterfall Sg. Lembing.
juga tenangnya pantai tambah2 bila berada di kepulauan Redang mahupun Perhentian.
ini juga rezeki dari Allah.

this is my 20cent, from my limited view, yang hanya diberi ruang melihat sedikit amat dunia luar dari pandangan rutin. Alhamdulillah. terima kasih juga kepada Allah yang membuka peluang melalui kawan-kawan.

adios amigos.

No comments:

Post a Comment

dah tekan kena laa tulis.