aidil.adha

*** 1
salam aidiladha..
tahun ni even tak dapat sembahyang raya, namun bes juge rayanya..
lain sikit (banyak lah juge sbnrnya) dari tahun sblom2nya..
saya involved korban..got to be at the tempat org sembelih lembu..

dan masih ingt2 lagi niat "sahaja aku korbankan sebahagian dari tujuh bahagian lembu ini pada tahun ini kerana Allah taala" at the while darah mengalir dari tengkuk lembu itu..

gagahkan diri untuk tidak berasa kasihan.
(dalam hati ni tuhan tahu. terkaku seketika.)
teringat pula pada cerita Nabi Ismail yang dikorbankan.
bagaimana cekal seorang ayah, mengikut perintah Allah.
itu sahaja penguat jiwa.

cerita pegang tali lembu untuk niat, dan wakilkan kepada tukang penyembelih itu akan sentiasa kemas tersimpan.itu cerita saya dengan Allah. semoga niat 'korban' itu tuhan berkatkan.



*** 2

balik sekejap saja tahun ni..2hari saja di rumah.2 hari pjalanan.

dan 2 hari berkursus..cerita kursus itu penuh ilmiah since yg attended kebanyakan senior2 yg boleh berdebat why-how things happen..for junior2 macam saya ini yg masih merangkak nak faham ape itu BIBLIOMETRIC and why this happen, how its measurement...and sumtimes macam ter-wake-up, "ooooOoo, mcm ni cara kira dia"...and so-on-so-forth..masih lemah lagi ilmu librarianship dalam diri ini saya kira.



actually bibliometric ini pasal nak kira journal terindex kat ranking dunia. impact factor dia..
dan brape banyak org cited article dlm jurnal2 itu..hmm..smua2 orang nak guna term biblio- skang..orang dah ke tahap itu, kita?...

ada promotion naik pangkat..next week interviewnya..folio peribadi belum lagi dicetak.
mandangkan pada listing, ramai senior, maka banyak faktor perlu diambil kira..
voices inside me telling that jgn nak malukan diri kalau tak sedia apa2..

few people amik masa yg lama utk dpt naik, but then few juga yg tak tunggu lama utk naik..
terusnya saya dikategori mana..?
(muhasabah seketika)
voices luar mmg ckp why not getting experience, why not try, why not this-and-that..
hmm..tgk lah nanti camane.



few ppl anggap pangkat dan kenikmatan tuhan beri adalah rezeki.
dan there few ppl pula anggap itu sebagai satu cubaan tuhan untuk menguji kita.
dan Ya Tuhan, golongkanlah kita dlm golongan org berfikir.



*** 3


saya telah cuba untuk tidak memberi apa2 reaksi pada dia.
hinggalah tadi saya rase dia mcm memberikan satu keluhan.
atas alasan saya yg kdg2 x brape nak logik.
dan dia pun mls nak menyemakkan kepala memujuk bagai.

tak pe lah. sudah tertulis berbezanya jalan kita.
jgn gariskan titik permulaan pada cerita lain tentang kita.
harap dia teruskan apa yg dikelilingnya, dan saya di sekeliling saya.
seterusnya kita buat hal sendiri.



pandangan orang, adab, dan adat semua sudah menjarakkan kita.
saya harap saya faham dan tidak menoleh kepada pintu kenangan yg sudah saya tutup.
utk mengorak tapak hadapan yang masih bersisa.
jgn dia dtg hulurkan bahu utk bersandar lagi..



itu sahaja.
habes.



*** 4


kita jauh.tapi kita dekat.

kesungguhan itu sudah terlihat.
harapnya diteruskan..
cerita kita, kita yg tahu.

semoga ada sinar untuk kita dihadapan.
mohon pada tuhan.
aminnnnn.....




No comments:

Post a Comment

dah tekan kena laa tulis.