salam kenalan *shaking hands*

salam..
its friday, and it is a weekend day.
aku kna tinggal ngn amer and his family, dia balik umah mentua dia.
chill laa kan kad astro ko bwk skali.
seb baik broadband tinggal.
hujan.huhu.

sblm2 ni duk story psl farewell, and the sadness of waving to those i love, now i want to jot few things on my first steps into new place.

still taktau whether aku akan end-up kat this new place or akan berhijrah lagi pada masa akan dtg.
actually, aku tak de la nk pk sgt smua tu, but it still cross my mind.
apa saja task yg diberikan, harus dibuat seikhlas hati.dengan bersungguh-sungguh.
kecik atau besar.
di tempat lama task dia sgt mencabar.
di tempat baru ini, spjg smggu mgkin diorg nk tgk how far i could - dipercayai, skilled, etc.
so i do things yg simple2 je dulu.

masuk hari pertama aku rasa alienated.
actually all librarians here aku kenal..ye kenal, pnh bersembang time seminars, kursus and whatever events yg kami attend sma-sama since all the UiTM lbrarians are united.
oke, librarians lelaki they hav their own unit and placed in the room with their staffs.
and librarians pompuan dia ada spaces diorg sndiri.

so apa yg alienated sgt aney?
mgkin sbb org baru, dia places aku blkg pintu and among staffs.
aku x memilih sgt actually since masa baru2 kat tmpt lama pon camtu.
1st day aku akui mmg aku shocked, sbb staffs takda privacy sndiri, smua staffs i mean.
smua benda share, staff kaunter takda workstations sndiri, pakai pc kaunter, tepon shares, troli sana sini, bilik fail takde, semua nampak messy.
nampak macam mmg 'gedung ilmu' lah.
masa tu aku terbayang staf PTDI, betapa beruntungnya kamu-kamu semua.

kat tmpt lama fasiliti kerja mmg tiptop.
dari segi multitasking tu agak berat tapi ia mendisiplinkan.
biar semua nampak hasilnya.
dan kita diangkat kerana itu.
stress? tak timbul, kerana itu kita dibayar gaji.
adat laa tu mengeluh sana-sini, cuma aku ajar diorg jangan diratap sgt keluhan itu.

pemerhatian pertama mmg kejutan habes.
bangunan sini agak suram dan masih dlm pembaikan sana sini.
syiling banyak berlubang2, tompok2, dan mcm scary gitu.
cat suram dan banyak lah mslhnya.
biasa laa 1st day, mmg smua nampak kurang.
mmg bagus sekelilingnya. kwsan yg strategik, tepi pantai, bukit2, dsb..
tapi itu adalah luar langkah pagar kampus.

aku tak pk sgt psl sbb kemungkinan mengapa dan sbb apa itu semua.
sbb 1st day kan..

balik umah mmg aku sembamkan muka di bantal.
apa lagi...meraung!
haha

ari kedua ada sorg dua staf yg dtg bercerita psl library tu.
pengurusan, fizikal, konflik dan itu ini.
sekadar mendengar dan masih comparing oke.
typical asmahani.

lps tu cuti 2 hari, org HEA dtg bbengkel. sorg dua dtg melawat.
aku jumpa depa rasa mcm famili dtg visit weekend.
aku rasa feeling dia mcm 1st phase aku masuk Naim dulu masa form 1.
smggu duk asrama balik mmg nangis mcm nk giler.
tapi skang dah grow up sket, nangis cover2 lah kan.

so seminggu ni aku cuba menerima kenyataan. sikit2.
ini takdiran tuhan. dulu aku mintak tukar tuhan tak bagi sbb mungkin nk suh aku gain knowledge utk dibawa ke sini. banyak yg nk kena buat di sini pada pndangan aku.
kalau laa kan idea atau suara aku ni didengari.
pengurusan, we cant expect what and how they react on us.
so skang, dengan ilmu yg ada, aku cuba adapt, its quite hard, but i have to.
warning rektor semalam, 'dun just be a follower'..
aku rase sinis di situ.

aku kena kuat.
mencari the-goodness of this place.
mencari sebab musabab Allah memberikan aku this surrounding.
mencari the points and keys to bring the passion.
masa tak boleh diundur.
aku duk meratapi pon apa je yg akan berubah.
harapan bos lama aku supaya jgn kecewakan dia.
harapan mak abah, harapan org sekeliling.
juga untuk diri sendiri.

aku join preparation konvo even nama aku xda.
sikit2 cuba masuk dgn staff.

apa yg aku lemah sikit dgn org pantai timur ni ialah depa malu.
segan2 sbb ape ntah.
bukan nk kutuk org sndiri, tapi itulah hakikatnya.
cepat selesa dgn apa yg ada, dan mls nk berusaha kalau dah give up sekali.
itu pemerhatian aku lah. tambah2 guys.
cuba lah jadi org yg bukan tipikal seperti itu.

iye, banyak cabaran aku di sini.
aku dgn sikap aku yg tak boleh duk diam ni.
aku bukan nak overshadow (some ppl will call me that, even di tmpt lama), tapi, why not we do this and that kalau ia boleh memanfaatkan org lain, dan impaknya utk jabatan juga.
taknak terima opinion, its oke, at least we do try.
tapi kalau jenis yg pendendam abes laa.

harapnya apa yg aku dah lalui di tempat lama boleh dijadikan panduan.
yg baik disimpan untuk memori.
yg kurang baik dijadikan panduan untuk aku lebih berhati-hati.
terima kasih kepada kawan-kawan (staffs ofis lama, kawan2 yg menanya kabar), sedikit sebanyak memberi semangat.

mungkin awal2 ni masih segar di ingatan.
tengok itu teringat, tgk ini teringat.
masing2 ada kenangan di kotak memori aku.kita.
doa aku sentiasa bersama kalian.

tempat baru, aku harap aku dapat memberi bakti sebaik mungkin.
harapan? agar semua boleh bekerja bersama-sama aku.
bukan bekerja untuk aku dan bukan untuk sapa-sapa.
lillah.

insyaAllah.




No comments:

Post a Comment

dah tekan kena laa tulis.