why war?

i am distracted by the crisis at syria; aleppo, and rohingya kinda thing.
sesuka hati je nak hapuskan etnik, pastu ko g bomb sana sini.
ingat hapuskan orang ni mcm ko nk halau segerombolan kambing masuk reban kah?
ia melibatkan nyawa hokeh, nyawa.
what if it involves your families, bleh terima?
betul lah bangsa israel yahudi ni xleh dibawak berunding.
org mcm ni mati dia mungkin dengan cara halus; nyamuk masuk telinga mcm namrud ka, tersepak baru pastu meninggal ke, atau dilanda penyakit pelik.
which is Allah Yang Maha Esa sahaja yang boleh melawan balik.

aku jarang tgk tv, so info aku limited regarding to this issue, but based on my review, perluasan kuasa di zaman ini is like orang tak bertamadun. kau rasa kau kuat, kau nak tadbir negara, then nak amik kawasan-kawasan orang. aku tak berapa nak paham yang org hidup tak rasa dia akan meninggal ni.
ko rasa umur panjang ke bunuh orang neh. yg part rohingya tu, aku tak berapa paham org kuat agama mcm sami2 tu bleh bunuh orang. kau dah kena rasuk ke hapa.

eh, aku tak paham lah.
why dun we just live in peace?

semoga Allah memberi ketabahan kepada saudara-saudara seIslam di wilayah-wilayah bergolak tu.
Aminn.

*i really mean it.

No comments:

Post a Comment

dah tekan kena laa tulis.