cuma terlintas

i saw a pakcik and few more old people this morning, whose cleaning the campus time hujan renyai..
with the towel berbalut di kepala.
ada yg bersembang2 gelak2 sambil penyapu besi bergerak2 menguis daun..
ada yg pegang penyapu dan pnyodok sampah dengan fokus.tekun.

pakcik dan makcik ini pernah muda.
pernah menjalani hidup gembira dan sukar.
banyak pengalaman dia..suka duka dia mgkin lebih hebat dari kita.
eleh, hebat mana nya kita ni?

aku terfikir sesuatu.

anak2 dia mgkin somebody..mgkin anybody..
mgkin dia tiada siapa2.
mgkin dlm kepala dia tengah pikir pasal anak2 dia..
psl apa dia nak makan arini petang.
atau mgkin psl kehidupan masa lampau dia.

ah..memang lain org lain masalah.
ikut hati tak malu, nak je aku sapa 'pakcik, sehat?jom minum..gerai depan sana,nek keta saya'
tapi slalu aku dgr org laki je buat mcm tu.
atau org yg mgkin dah kenal lama.
kalau buat juge msti diorg akan ape-de-hal budak ni..?

cuma aku terfikir je laa..


p/s:  'gitu pon buleh buat mikir..ntahpape..'

No comments:

Post a Comment

dah tekan kena laa tulis.