ilmiah tapi cool

satu hari aku terfikir akan sesuatu..
cuti semester 2 ke semester 3 aku habiskan dengan bacaan buku-buku indie dan buku cerita.
buku BBW itu ari masih ade 1 tak terbaca.
masih gigih melewati kdai2 buku utk buku yang ringan.
so, gilir2 lah..masa semester kita penuhkan dengan bacaan ilmiah.
gitew dia punya planningnya.

gigih selepas abeskan novel The Year I Met You dari fevret novelist sbtu lps, aku beriya mencari buku yang nak dibaca. mcm kejar masa sebelum 7hb, sembaru..
sblm tu aku ade abeskan dalam 3 ke 4 buah jgk buku nipis2.
pastu aku pk, aku ni kejar ape sbnrnya?
haha...over kan...

pastu aku view2 buku dari IG n FB.
so i decided to have another blook.
nipis, senang hadam.
just nice.

press buku2 yang indie ni kbykannya buku dari blog.
dia panggil 'blook' = blog + book..
tulisannya sgt ringkas dan trend anakmuda yg mls nk bersastera tinggi2 shakespear ungku aziz ecetra2.. dan ianya sentap terus dalam hati..
mudah paham, ikut peredaran sekeliling, dan tepat.
ia cara yg baik utk galakkan org2 muda membaca.. aku kira lah kan.
cerita satu2 bab tu dlm 2 ke 3 helai je.so sgt comprehensive la kan.
takyah nak kusut2 sgt mikir.

i go for Goodreads to get the review bagi buku-buku cenggini.
stakat ni ok la. paling cepat aku bleh abes is sehari, buku dia nipis..
mmg dah tak leh lari buku2 mcm Sp**ma Cinta, Sengeh Kerang, Dari Tjg Malim ke KLCC, Patah, September, November dll mostly psl putus cinta, cinta x kesampaian, kutuk mengutuk sesama sendiri, mengimbau kisah2 kecik2 dulu, dan sebagainya.
academician kalau baca menangis aku rase..huhu.
mgkin pada mereka karya s**pah camni tak bagus.
tapi pada diorg penulisan ini dikategorikan  sbagai karya kreatif.
mcm majalah ujang, gila-gila etc..

buku-buku camni is ringan dan kdg membuatkan kita rasa ohhhh...ehhh?
kita pun pernah alami. cuma tak bukukan je.
dia mcm cerita kawan2, yg bercerita di meja kopi dengan secawan kopi panas and roti bun slice.
just nice.

ok, konsep tu dah ade.
Buku La Adri yang aku baru abes 2 bab ni, lain sket pendekatan dia.
dia mcm keagamaan sket.
Dubook Press membawa pendekatan penulisan yg santai dengan isu kebanyakan tapi ilmiah gitu.
Jadi kalau kita-kita yg baca ni mgkin akan dapat digest la kan.

dua-dua cabang ni kalau kita dekatkan dapat lah kalo nk create k-society spt yg aku duk belaja bersemester2 di uni tu..
kita duk gebang nak buat knowledge itu ini, tapi masyarakat kita brapa pratus je yg spt tu.
jgn nk harapkan manusia yg berpaksikan teori dan bercakap mcm YB je baru nak labelkan k-society.
pendekatan macam ni aku rasa bleh contribute to sumting yang lebih cool and trendy tapi ilmiah.
ilmiah gaya cool.
maybe some day, one fine day, kita tak lagi dipanggil melayu layu.
kita dah gerak, cuma sikit sikit.
slow-slow.
pelan-pelan.
tapi harapnya jgn pelan sgt, nanti ttinggal.




No comments:

Post a Comment

dah tekan kena laa tulis.